Crossmediastrategie en het evenement

College 10 – Crossmediastrategie en het evenement
Docent: Ment Kuiper
Een evenement staat nooit op zichzelf. Het is onderdeel van een crossmediastrategie of het is het einddoel daarvan. In het eerste geval speelt het onderdeel zijn van een marketingstrategie een belangrijk onderdeel. in het tweede zorgt de crossmediastrategie mede voor het succes van het evenement. Een groot deel van dat succes hangt af van de juiste inzet van verschillende (online en offline) media op het juiste moment met de beste verhaallijn voor de doelgroep. Dit beslaat het gehele communicatieproces, voor, tijdens en na het evenement. In dit college doorlopen we het proces van een crossmediastrategie van het begin tot het eind. Door het toepassen van de zes succesfactoren heb je een handvat om effectief met je middelen om te gaan en uiteindelijk je doel te bereiken. Beschikbare media dus effectief inzetten om de doelstellingen van je evenement te realiseren.
Onderwerpen
-
De basiskennis van crossmediastrategie
-
De rollen van een evenement in een crossmediastrategie
-
Invulling geven aan die verschillende rollen
-
Inlevende doelgroep analyse, persona, customer journey
-
Medium specifieke betekenis
-
Meetbaar maken van de strategie, vaststellen KPI’s
-
Bepalen van de versterkende elementen
-
Storytelling, content en content vormen
-
Monitoring, bijsturing en accountability van de strategie.
Leerdoelen
-
Je bent in staat om vanuit de strategie de doelstelling en de context van de CMS aan te geven.
-
Je weet dat je met de inlevende doelgroep analyse invulling kunt geven aan evenementen.
-
Je kunt de customer journey bepalen wat de touchpoints met de doelgroep zijn.
-
Je begrijpt dat je met mediakennis de effectiviteit van de crossmediastrategie kunt vergroten.
-
Je weet dat je doelstelling en KPI’s meetbaar moet maken per touchpoint en per medium.
-
Je hebt inzicht in het ontwikkelen van een goede verhaallijn, rode draad of
-
Je begrijpt hoe je de verhaallijn kunt vertalen naar content en contentvormen.
-
Je hebt inzicht in het monitoren van de crossmediastrategie en in het bijsturen en rekenschap afleggen