top of page

CASE Het succes van TED evenementen


TED staat voor Technology, Entertainment, Design en het is begonnen als een jaarlijkse bijeenkomst. In maximaal 18 minuten geven inspirerende personen een presentatie over hun expertise. Dit kan werkelijk overal over gaan, van techniek tot aan opvoeding en van voeding tot aan duurzaamheid. De spreker probeert in deze korte presentatie het onderwerp zo toegankelijk mogelijk te maken terwijl er toch ruimte is voor verdieping en een ‘call to action’. De TED talks zijn ondertussen zo’n enorm succes dat het allang niet meer enkel een jaarlijkse bijeenkomst is. Er zijn meerdere zusterconferenties bijgekomen en over de hele wereld organiseren steden en landen hun eigen variant van TED. Er hebben in de afgelopen 10 jaar meer dan 25.000 TEDx-evenementen plaatsgevonden over de hele wereld. Waarom is dit concept zo’n succes? Een van de belangrijkste redenen voor bezoekers om naar een evenement te komen, voor sponsoren om mee te doen en voor de pers om erover te schijven, is het programma. De organisatie investeert veel tijd in de inhoudelijke verdiepingsslag en de voorbereiding. Zo verplichten ze alle sprekers om deel te nemen aan een coaching traject. Nemen ze ruim de tijd voor het op elkaar afstemmen van de verschillende talks/presentaties. En op basis van de inhoud wordt de volgorde van de talks bepaald, om zo het programma als geheel, maar ook de afzonderlijk verhalen nog krachtiger te maken. Verder krijgt diversiteit op het podium bovengemiddeld veel aandacht. Dit alles gecombineerd met een paar verrassende acts. De organisatie bepaaltt altijd een klantreis als eerste stap in het plannen van het evenement. De beleving van de catering dient perfect zijn; de medewerkers en vrijwilligers worden getraind in gastvrijheid. Slechts een gelimiteerd aantal bezoekers kan bij het evenement aanwezig zijn, terwijl iedereen het evenement wil meemaken. TedEx heeft een uitgekiende marketingstrategie ontwiikkeld voor digitale deelname. Samenwerken met micro-influencers in lijn met het thema en de sprekers, is de basis voor de digitale marketingstrategie. Deze zorgt voor een buitengewoon hoge conversie van digitale betrokkenheid naar digitale deelname. Na afloop van het evenement worden direct enquêtes naar de bezoekers gestuurd. Zo kan op basis van data over de bezoekersevrvaring, volgende edities steeds weer worden verbeterd.

Rosling, H., 2006, The best stats you’ve ever seen, TED Talk,



3 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Tips voor WKR & Evenementen

Onder de werkkostenregeling mag je maximaal 3,0%(2023) van het totale fiscale loon, de ‘vrije ruimte’, besteden aan onbelaste...

WKR - Werkkostenregeling

Wat is de werkkostenregeling (WKR)? Met de werkkostenregeling (WKR) kunt u als werkgever zelf bepalen wat u onbelast aan uw werknemers...

Comments


  • LinkedIn
bottom of page