top of page

De eerste 6 van Nederland: Gediplomeerde Strategische Eventmarketeers

Bijgewerkt op: 26 okt. 2023


In 2019 ging de (post-hbo) opleiding Strategische Eventmarketing van start. Een nieuwe, vier maanden durende opleiding voor eventprofessionals met meerdere jaren werkervaring die behoefte hebben aan kennis over het strategisch inzetten van evenementen. De deelnemers aan de eerste lichting rondden dit najaar hun opleiding af met de succesvolle verdediging van het theoretisch en organisatorisch onderbouwde eventprojectplan dat ieder van hen schreef voor hun eigen organisatie.


Daarmee zijn zij de eerste zes professioneel opgeleide Strategische Eventmarketeers van Nederland: Laura Starmans, Sandra Buitendam, Sacha van Breugel, Marjolein Ansen, Emma de Jong en Marijke Nederpel.


Volwaardige gesprekspartner

De noodzaak van een nieuwe hoogwaardige eventopleiding vloeide voort uit de ontwikkelingen die zich de afgelopen jaren voordeden in het vak. Tegenwoordig zien we evenementen als live communicatiemomenten met een duidelijk doel, die daarmee strategische bouwstenen zijn voor de marketing- en communicatiestrategie van organisaties. Logisch dus dat die organisaties de eventprofessionals vragen om strategisch mee te denken over vraagstukken op het gebied van marketing- of communicatiestrategie. Dit was voor het merendeel van de eerste zes deelnemers ook een belangrijke overweging om mee te doen aan deze opleiding. “Ik wilde mijn kennis van het voortraject bij evenementen verbreden en verdiepen en verder professionaliseren. Om een volwaardige gesprekspartner te kunnen zijn in het communicatietraject,” zegt Marijke Nederpel. Ook Laura Starmans koos voor deze opleiding vanwege de combinatie van events en marketing: “Dat speelt nu sterk bij abn amro. We werken agile, in multidisciplinaire projectteams, en doen veel samen met marketing. Dan is het heel pret- tig om meer kennis te hebben over dat vakgebied.”


Projectplannen schrijven

In de opleiding Strategische Eventmarketing krijgen de deelnemers theoretische kennis aangereikt over de rol van het evenement in de marketingstrategie. Plus praktische voorbeelden van hoe het event kan worden ingezet als integraal en succesvol onderdeel van de marketing- en communicatiestrategie. De praktische insteek van de nieuwe opleiding – colleges van professionals uit de praktijk en een afsluitend examen dat bestaat uit een praktijkopdracht – werd zeer gewaardeerd. Hoewel het schrijven van een projectplan geen sinecure bleek voor de deelnemers. “In het begin was die opdracht voor ons nogal vaag en eigenlijk hadden we geen idee hoe we het moesten aanpakken,” vertelt Sandra Buitendam. “We hebben aan de bel getrokken, met de vraag ‘graag meer kader en richtlijnen’. Daarop is goed gereageerd met een inhoudelijke aanpassing in de colleges.”


Uiteindelijk zijn er zes sterke projectplannen gemaakt, die in de praktijk uitgevoerd gaan worden. Zoals het plan van Marjolein Ansen; zij schreef een marketingeventplan dat uitmondde in een concrete onderzoeksvraag voor de Hogeschool Utrecht: ‘Hoe kunnen we een proefstudeerdag optimaliseren binnen de customer journey van de Hogeschool Utrecht om uitval na het eerste jaar te verminderen?’. Die vraag bleek interessant genoeg om verder te implementeren. “Samen met een squadteam mag ik mijn plan gaan uitrollen binnen onze organisatie,” aldus Marjolein.


Wat het je oplevert

“De kracht van deze opleiding wordt dat je tijdens elke bijeenkomst dingen gaat horen die je de volgende dag al kunt toepassen in je werk. Je krijgt met andere woorden een denkkader mee, maar ook een praktisch kader.” Dat zei hoofddocent Ment Kuiper vorig jaar in De Eventmanager, bij de lancering van de nieuwe opleiding. De deelnemers aan de eerste lichting benadrukken dat de praktijkgerichtheid van de oplei- ding inderdaad een groot pluspunt is. “Het was goed om de leswijzer te hebben, om je voor te bereiden op de colleges en je alvast in te lezen in de stof. Maar vooral dat de nadruk lag op de praktische toepassingen,” vertelt Laura Starmans. Wat Sandra Buitendam meeneemt uit de opleiding is ‘hoe je doelstellingen kunt vertalen naar een event’, maar ook ‘kennis van de nieuwste trends en ontwikkelingen’. “Ik wilde ook graag mijn vaardigheid op het gebied van social media en digitalisering vergroten en dat kwam allemaal uit- gebreid aan de orde. Ik ben zeker van plan meer gebruik te gaan maken van social media als het gaat om content delen van en voor onze events.” Veel lof was er voor de docenten van de opleiding. “Enthousiaste en inspirerende mensen, die meestal maar één college verzorgden en daar dus graag het maximale effect mee wilden bereiken,” aldus de deelnemers. Ook was er tevredenheid over de samenstelling van de groep. Sowieso dat het een kleine groep was werd als prettig ervaren, net als de mix van organisaties en functies waarin de deelnemers werkzaam waren (zie de fotokaders onder). Niks te klagen dus over deze opleiding? Niet echt, hoewel een aantal deelnemers opmerkte dat de eerste lichting zijn van een nieuwe opleiding, óók betekent dat je de kinderziekten ervan meemaakt. Uiteraard hebben ze hun ervaringen gedeeld met de organisatie, i.c. het Instituut voor Eventmarketing & Strategie. Waarmee de volgende lichtingen van de opleiding Strategische Eventmarketeer alleen maar beter kunnen worden.


De eerste zes afgestudeerden (van links naar rechts):


Laura Starmans

Event Manager ABN AMRO | Corporate Banking


Sandra Buitendam

Marketing, Business Development & PR Coördinator Hogan Lovells International LLP


Sacha van Breugel

Senior Secretary & Event Manager Netherlands eScience Center



Marjolein Ansen

Eventmanager Hogeschool Utrecht


Emma de Jong

Projectmanager G14 & Genootschap voor Eventmanagers


Marijke Nederpel

Communicatiemedewerker CIO Rijk bij het ministerie van Binnenlandse Zaken & Koninkrijksrelaties

De volgende lichting Strategische Eventmarketeer start begin 2020. Er zijn nog plaatsen beschikbaar, kijk hier voor meer informatie.


Als afgeleide van de opleiding Strategische Eventmarketing heeft het Instituut voor Event- marketing & Strategie een opleiding Event Venue Marketing ontwikkeld. Deze opleiding richt zich specifiek op eventprofessionals, mét gedegen ervaring, die werkzaam zijn bij eventlocaties.


De eerste lichting Event Venue Marketing gaat starten in de loop van 2020. Ook wordt op dit moment een tweede –vervolg – opleiding ontwikkeld: Eventstrategie. Hierin leren deelnemers hoe zij zelfstandig een eventstrategie kunnen ontwikkelen en uitwerken in strategische eventconcepten die een bijdrage leveren aan het behalen van de marketing- en ondernemingsdoelstellingen van een opdrachtgever. Deelnemers aan deze opleiding beschikken. over een afgeronde opleiding Strategische Eventmarketing, of NIMA B, of een andere relevante masteropleiding en hebben aantoonbaar ruime en relevante werkervaring. De eerste lichting van de opleiding Eventstrategie staat gepland voor begin 2021.

11 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


  • LinkedIn
bottom of page