top of page

Trends en ontwikkelingen in events in de context van de Impact Economie

Impact Economie

Waar bedrijven vroeger winst en shareholder value centraal stelden, zeggen nu zelfs de meest geharde kapitalisten en Wolfs of Wall Street, dat zij waarde voor hun stakeholders moeten creëren.

In een impacte economie meet je naast impact op financieel kapitaal ook impact op natuurlijk, menselijk en sociaal kapitaal (zoals CO2-uitstoot en gezondheidseffecten). Gedragseconomen toonden de laatste jaren aan dat de meeste mensen dingen willen doen die goed zijn voor zichzelf en de gemeenschap. De impact economie sluit dus veel beter aan bij de menselijke natuur dan de huidige economie.

De hoeveelheid gegenereerde/verzamelde data over natuurlijk-, menselijk- en sociaal kapitaal neemt jaarlijks expontieel toe. Op basis van deze data kan over tien jaar iedereen in cijfers zien welke impact een bedrijf heeft op de samenleving. Impact data zijn integraal en kwantitatief. Impact gaat over milieu en sociale effecten van bedrijfsvoering en óók over winst. Doordat de data kwantitatief zijn, kan je de impact van bedrijven vergelijken en kunnen accountants die data controleren.


Negen Ontwikkelingen


1. De mens staat centraal

- meer waardering voor menselijk kapitaal

- binden van werknemers die thuiswerken

- onboarding nieuwe werknemers

- inclusiviteit en toegankelijkheid


2. De mens wordt weer onderdeel van de natuur

- duurzaam tot circulair

- local, kleinschalig, omgeving

- bezinning en gedragsverandering door lot van de natuur (+ Covid, vulkaanuitbarsting..)

- minder/bewuster reizen, minder vlees, meer avocado


3. Data

- elke organisatie beschikt over meer data (gegevens) van relaties dan men denkt. Verschillende afdelingen (marketing, sales, events, van de organisatie bezitten data over relaties die zelden worden gecombineerd.

- algemene data verzameld door (overheids)instanties worden toegankelijker en goedkoper

- data driven marketing - de basis voor aantoonbaar effect, bewijsvoering impact


4. Facts

- effectiviteit events, aantoonbaar, meetbaar bewezen

- factfullness, baseer je op feiten en niet op meningen of gevoelens.

- Wees oprecht en eerlijk naar samenleving


5. Wetenschap

- gedragswetenschap (cognitieve bias)

- neuromarketing

- meeting design

6. Groen vervangt grijs

- generatiekloof van afzet tégen naar inzet vóór de maatschappij

- instroom generatie Y en Z versus uitstroom Babyboomers (groter in aantal)

- digitalisering verandering mediagebruik

- crossmedia strategie

- deel economie

7. Netwerken

- nieuwe sociale structuren door digitalisering

- strategisch ontmoeten, als belangrijk onderdeel van het event

- kennis, betrouwbaar, snel en goedkoop

8. Content

- event als content generator

- kennis en expertise delen

9. de nieuwe CEO (Chief Event Officer)

  • intern eventbureau

    • adviseur/raadgever

    • sparringpartner van event owner

    • ‘nee’ is ook een antwoord

- eigenschappen

- empatisch vermogen

- service gericht

- durf

- zingeving

- ondernemingszin

- creatief

- verbinder

- kennis

- concept denken (right brain – left brain)

- retorica

- minder cognitief, meer omgang/duiden/analyse informatie

- marketing-communicatie

- bedrijfskunde

- gedragswetenschappen, sociologie, psychologie

5 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven
  • LinkedIn
bottom of page