top of page

Student aan het woord: Lotte

Ha ouwe regelaar, leuk dat je mijn artikel leest! Om meteen met de deur -en vooral de theoretische termen van de opleiding- in huis te vallen is het “doel” van mijn artikel om jou te laten zien waarom ik de keuze heb gemaakt om de opleiding Strategische Eventmarketing te gaan volgen. En dat niet alleen. Hopelijk helpt het jou een stap verder in je afweging (mocht je overwegen de opleiding ook te volgen). Om een beetje een beeld te krijgen wie ik ben en waarom ik überhaupt heb gekozen heb voor het evenementen vak zal meteen toelichten.


Mijn naam is Lotte van der Pijl. Ik ben Eventmanager bij de gemeente Utrecht. Tijdens mijn studententijd heb ik Leisure & Event Management gestudeerd en ben ik in mijn laatste jaar de minor Citybranding gaan volgen. Dit was een enorm interessante minor waarbij ik erachter ben gekomen dat creatieve concepten ontwikkelen (door middel van Leisure of strategische eventmarketing) voor stedelijke en maatschappelijke vraagstukken datgeen is waar ik mij in mijn werk mee bezig wil houden. De minor was voor mij een fijne aanvulling van de studie, want Leisure en evenementen hebben een ontzettend belangrijke bijdrage voor een stad. Bij mijn afstudeerperiode heb ik stage mogen lopen bij team citymarketing van de gemeente Utrecht. Daar ben ik nadat ik ben afgestudeerd nog een tijdje gebleven en heb na een klein jaar de overstap gemaakt naar het interne Evenementenbureau.


Huidige functie en aanleiding volgen studie SEM

Bij het Evenementenbureau van de gemeente Utrecht organiseren voornamelijk fysieke evenementen op gemeentelijke en externe locaties in Utrecht en door de coronacrisis hebben we onze expertise kunnen uitbreiden naar organisatie in hybride en online evenementen. Onze opdrachtgevers zijn meestal interne collega’s die werken aan verschillende projecten/vraagstukken voor de stad. Willen zij contact met hun doelgroepen of moeten zij “naar buiten treden” voor hun projecten dan trekken ze bij ons aan de bel. Wij kunnen meedenken met de inhoud en de programmering van het evenement en voeren dit ook uit. Het proces van A tot Z is waar ik uitdaging en plezier uit haal.

Sinds een jaar of twee zien we een veranderende klantvraag richting grotere evenementen in de stad. Denk hierbij aan de stadsdag Utrecht 900 van 2 juni 2022, het MBO carrière festival, de Week van het Geld en het Excuusmoment Slavernijverleden. Daardoor verandert ook onze rol. Van een faciliterende rol naar een rol waarin we strategisch willen meedenken in de vorm en de uitvoering. We willen een een partner aan tafel zijn in plaats van alleen de ondersteuning in de uitvoering. Toevallig ging er een mail rond binnen ons team met deze opleiding en je raad het al: dit is mijn/onze kans om de veranderingen aan te pakken!


Strategisch event plan

Persoonlijk zie ik het strategisch event plan (en daarmee de opleiding) als een soort framework voor het organiseren van een succesvol evenement. Tijdens de colleges en in het boek worden verschillende tools in de verschillende fasen van Eventorganisatie aan je toegelicht. Je krijgt enorm veel interessante informatie tot je, alleen het is vervolgens jouw eigen keuze om de relevantste tools te gebruiken binnen jouw organisatie of manier van werken. Zo wil ik het ook graag gaan toepassen in de aanbeveling aan het eind van mijn onderzoek. Wil je een professionaliseringsslag in de manier van werken kan deze opleiding enorm van waarde zijn.


Conceptontwikkeling

Mijn favoriete fase: conceptontwikkeling. Ik vind het ontzettend leuk om creatieve concepten te verzinnen en deze te koppelen als oplossing voor bepaalde vraagstukken. Deze les kregen we van Juup Laarman- de Kanter. Een enthousiaste docente Eventmanagement aan de Hogeschool Utrecht. De ochtend was lekker interactief met lekker veel tekenen en lekker veel gezelligheid. Met als belangrijkste; nieuwe inzichten en hulpmiddelen om onze concepten uit te werken.


Praktijk Wat ik heel opvallend vind is dat de theorie, de colleges en de sprekers zo veel recente en relevante informatie geven dat ik tijdens het volgen van deze studie in de praktijk (in mijn eigen werk en de organisatie) zó ontzettend veel kansen zie. Ik kan al zo veel theorie meteen toepassen, wat ik ook al meteen ben gaan doen bij lopende opdrachten. Daardoor zie ik mijzelf gewoon ontplooien en mijn expertise verbreden. Dat is mooi en natuurlijk ook de reden dat ik deze opleiding wilde gaan volgen.


Op naar een mooi Strategisch Event Plan aan het eind van de rit. Hopelijk heb ik je aangestoken met mijn enthousiasme. Meld jij je aan voor de start van de volgende opleiding?

96 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven
  • LinkedIn
bottom of page